Otázky

Dobrý způsob, jak ostatní přimět k přemýšlení o nějakém tématu, je klást správné otázky. Je-li nám položen dobrý dotaz, musíme spojovat dohromady informace, vyhodnocovat naše stávající názory a přicházet s novými nápady.

Kladení otázek, které má ostatním pomoci při učení, se říká Sokratovská, někdy též dialogická metoda. Spočívá v prezentaci přesně formulovaných otázek učitele žákům, kteří jsou jimi vedeni k vytváření vlastních, logicky vyvozovaných poznatků.

Sokratovská metoda vyžaduje, abyste ostatní pečlivě poslouchali a otázky promýšleli a formulovali vstřícně a konstruktivně, a pokud možno nekonfrontačně.

Uvádíme několik příkladů takových otázek:

Otázky směřující k vyjasnění/objasnění

  • Co myslíš tím, když říkáš ______?
  • Co jsi chtěl(a) především říct?
  • Jak souvisí _____ s _____?
  • Můžeš to říct ještě nějak jinak?
  • Nevím, jestli ti rozumím; máš na mysli _____ nebo _____?
  • Jak to souvisí s naším problémem/tématem?
  • Petře, můžeš vlastními slovy shrnout, co říká Helena? ... Heleno, myslela jsi to tak?
  • Můžeš mi dát nějaký příklad?
  • Mohl by typickým příkladem být třeba _____?

Otázky směřující k nalezení předpokladu

  • Z čeho v tomto případě vycházíš?
  • Jaká jsou Helenina východiska?
  • Z jakých jiných předpokladů bychom mohli vyjít?
  • To vypadá, že předpokládáš, že _____. Rozumím tomu dobře?
  • Všechny Tvoje argumenty vycházejí z myšlenky, že _____. Proč jsi svoji argumentaci založil(a) na _____, a ne na _____?
  • To vypadá, že předpokládáš, že _____. Proč myslíš, že to můžeš považovat za samozřejmé?
  • Platí to vždycky? Proč myslíš, že je tento předpoklad správný?
  • Proč by někdo mohl dojít k takové domněnce?

Otázky směřující k nalezení příčin a důkazů

  • Můžeš nám vysvětlit své důvody?
  • Platí to i v tomto případě?
  • Máme důvod pochybovat o tomto důkazu?
  • Kdo z nás může říct, že to tak opravdu je?
  • Co byste odpověděli někomu, kdo říká, že ____?
  • Může ještě někdo podpořit tento pohled na věc?
  • Na základě čeho jsi došel k těmto závěrům?
  • Jak bychom mohli zjistit, zda je to pravda?

Otázky na různá hlediska a perspektivy

  • Co tím chceš říct?
  • Když říkáš _____, vyplývá z toho _____?
  • Ale kdyby se to stalo, co všechno by se ještě mohlo stát? Proč?
  • Jaké další důsledky to může mít?
  • Stane se to určitě, nebo jen možná/pravděpodobně?
  • Jaká je jiná možnost?
  • Platí-li _____ i _____, co ještě může platit?
  • Říkáme-li, že ____ je etické, tak co _____?

Otázky zkoumající smysl a důsledky

  • Jak to můžeme zjistit?
  • Co tato otázka předpokládá?
  • Může se _____ zeptat na tuto otázku i jinak?
  • Jak by se dala tato otázka vyřešit?
  • Můžeme tuto otázku vůbec analyzovat?
  • Je tato otázka správná? Rozumíme jí všichni?
  • Je lehké na tuto otázku odpovědět? Proč?
  • Souhlasíme všichni s tím, že toto je otázka?
  • Než odpovíme na tuto otázku, co si musíme nejdřív vyjasnit?
  • Jak by _____ vyjádřil tento problém?
  • Proč je tento problém důležitý?
  • Je toto ta nejdůležitější otázka nebo existuje ještě nějaká jiná, skrytá?
  • Vidíte, jak toto může souviset s ________?

Otázky převzaty z knihy Paula, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.

Další informace o psaní

Další informace o čtení

Rejstřík všech souborů nápovědy