Otázky
Dobrý způsob, jak ostatní přimět k přemýšlení o nějakém tématu, je klást správné otázky. Je-li nám položen dobrý dotaz, musíme spojovat dohromady informace, vyhodnocovat naše stávající názory a přicházet s novými nápady.
Kladení otázek, které má ostatním pomoci při učení, se říká Sokratovská, někdy též dialogická metoda. Spočívá v prezentaci přesně formulovaných otázek učitele žákům, kteří jsou jimi vedeni k vytváření vlastních, logicky vyvozovaných poznatků.
Sokratovská metoda vyžaduje, abyste ostatní pečlivě poslouchali a otázky promýšleli a formulovali vstřícně a konstruktivně, a pokud možno nekonfrontačně.
Uvádíme několik příkladů takových otázek:
Otázky směřující k vyjasnění/objasnění
- Co myslíš tím, když říkáš ______?
- Co jsi chtěl(a) především říct?
- Jak souvisí _____ s _____?
- Můžeš to říct ještě nějak jinak?
- Nevím, jestli ti rozumím; máš na mysli _____ nebo _____?
- Jak to souvisí s naším problémem/tématem?
- Petře, můžeš vlastními slovy shrnout, co říká Helena? ... Heleno, myslela jsi to tak?
- Můžeš mi dát nějaký příklad?
- Mohl by typickým příkladem být třeba _____?
Otázky směřující k nalezení předpokladu
- Z čeho v tomto případě vycházíš?
- Jaká jsou Helenina východiska?
- Z jakých jiných předpokladů bychom mohli vyjít?
- To vypadá, že předpokládáš, že _____. Rozumím tomu dobře?
- Všechny Tvoje argumenty vycházejí z myšlenky, že _____. Proč jsi svoji argumentaci založil(a) na _____, a ne na _____?
- To vypadá, že předpokládáš, že _____. Proč myslíš, že to můžeš považovat za samozřejmé?
- Platí to vždycky? Proč myslíš, že je tento předpoklad správný?
- Proč by někdo mohl dojít k takové domněnce?
Otázky směřující k nalezení příčin a důkazů
- Můžeš nám vysvětlit své důvody?
- Platí to i v tomto případě?
- Máme důvod pochybovat o tomto důkazu?
- Kdo z nás může říct, že to tak opravdu je?
- Co byste odpověděli někomu, kdo říká, že ____?
- Může ještě někdo podpořit tento pohled na věc?
- Na základě čeho jsi došel k těmto závěrům?
- Jak bychom mohli zjistit, zda je to pravda?
Otázky na různá hlediska a perspektivy
- Co tím chceš říct?
- Když říkáš _____, vyplývá z toho _____?
- Ale kdyby se to stalo, co všechno by se ještě mohlo stát? Proč?
- Jaké další důsledky to může mít?
- Stane se to určitě, nebo jen možná/pravděpodobně?
- Jaká je jiná možnost?
- Platí-li _____ i _____, co ještě může platit?
- Říkáme-li, že ____ je etické, tak co _____?
Otázky zkoumající smysl a důsledky
- Jak to můžeme zjistit?
- Co tato otázka předpokládá?
- Může se _____ zeptat na tuto otázku i jinak?
- Jak by se dala tato otázka vyřešit?
- Můžeme tuto otázku vůbec analyzovat?
- Je tato otázka správná? Rozumíme jí všichni?
- Je lehké na tuto otázku odpovědět? Proč?
- Souhlasíme všichni s tím, že toto je otázka?
- Než odpovíme na tuto otázku, co si musíme nejdřív vyjasnit?
- Jak by _____ vyjádřil tento problém?
- Proč je tento problém důležitý?
- Je toto ta nejdůležitější otázka nebo existuje ještě nějaká jiná, skrytá?
- Vidíte, jak toto může souviset s ________?
Otázky převzaty z knihy Paula, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.