Jednotlivé příspěvky ve fóru lze hodnotit s použitím škály založené na
teorii individuálního a vztahového poznávání. Tato teorie vám
může pomoci nahlédnout mezilidské jednání a komunikaci z nové perspektivy.
Popisuje dva rozdílné způsoby, jak hodnotit a poznávat vše, co vidíme a
slyšíme. Každý z nás sice v různých obdobích používá v různé míře obě tyto
metody, zkusme si však pro názornost představit dvě osoby, z nichž jedna je
představitelem individuálního poznávání (Jim) a druhá představitelem vztahového
poznávání (Mary).
Výsledky nejsou žádným způsobem užívány při hodnocení studentů, pomáhají pouze zlepšit komunikaci a proces učení.
- Jim většinou zůstává tak objektivní, jak je to jen možné, a do poznávání nezapojuje city a pocity. Když diskutuje s lidmi odlišných názorů, rád obhajuje svůj vlastní pohled na věc a snaží se v názorech svých oponentů najít logické mezery. Je kritický k novým myšlenkám, pokud to nejsou ověřená fakta z uznávaných zdrojů, jako jsou učebnice, respektovaní učitelé nebo jeho vlastní přímá zkušenost. Jim je typickým představitelem individuálního poznávání.
- Mary je citlivější k ostatním. Je nadána empatií a obvykle naslouchá a klade otázky, dokud necítí, že je schopna se "napojit na myšlení druhých" a rozumět věcem z jejich pohledu. Učí se tak, že se snaží sdílet zkušenosti, které vedly k získání určité znalosti u ostatních lidí. V diskusi se vyhýbá střetům a je připravena logickými argumenty podpořit návrhy ostatních. Mary je typickou představitelkou vztahového poznávání.
a) pomoci vám při čtení příspěvků přemýšlet o vztahovosti a individuálnosti poznávání b) poskytnout autorovi příspěvku zpětnou vazbu s informací o tom, jak jej vidí ostatní
Výsledky nejsou žádným způsobem užívány při hodnocení studentů, pomáhají pouze zlepšit komunikaci a proces učení.
- Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
- Clinchy, B. M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
- Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
- Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
- Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by "Women's Ways of Knowing" (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
- Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
- Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of
knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles,
44(7/8), 419-436.